Hoe de barcode voor een revolutie in retail land zorgde

Toen in 1974 de barcode werd geïntroduceerd, was dit een grote revolutie voor retail land. De eerste winkel die met scanners werd uitgerust, was een Marsh supermarkt in de Amerikaanse staat Ohio. Daar bleek snel een force afname van de rijen voor de kassa’s. Nu, 40 jaar na de introductie van de barcode, worden dagelijks wereldwijd 5 miljard artikelen gescand. De barcode deed in 1976 zijn intrede bij een Heemskerkse Albert Heijn supermarkt. Douwe Egberts was twee jaar later de eerste fabrikant die het barcode printen in het leven riep. Ze lieten op voorverpakte producten de barcode printen. Hierna, in 1980, gaat het snel als Stichting Merkartikel een brief stuurt naar alle fabrikanten met de boodschap; ‘de retail wil met scanning beginnen, breng nu zo snel mogelijk barcodes op de verpakking aan.’ Daarmee was de invoering van de streepjescode in Nederland een feit. Tegenwoordig worden barcodes hier uitgegeven door GS1 Nederland. Dit is een wereldwijde organisatie, gericht op het ontwerp en de invoering van standaarden op het gebied van elektronische communicatie tussen bedrijven. Inmiddels zijn hier ruim 10.000 Nederlandse bedrijven op aangesloten. Naast een snelle afhandeling aan de kassa zorgen barcodes ook voor een universele ‘taal’ tussen fabrikanten en leveranciers en retailers. Hierdoor nemen samenwerking en efficiency toe, worden er minder fouten bij het bestelproces en goederen ontvangst gemaakt, en kunnen producten beter worden getraceerd. Een barcode wordt gemaakt met behulp van een code printer, meestal een inkjet printer. Tevens kunnen hier teksten en logo’s mee worden geprint. In de farmaceutische- en de voedingsindustrie wordt gebruik gemaakt van een thermal transfer of een hot foil printer. Deze kan namelijk printen op verpakkingsfolie. Een barcode is tegenwoordig niet meer weg te denken. Alle producten wereldwijd maken gebruik van zo’n code. We kunnen hier allerlei informatie aan koppelen, zoals track en trace.

http://www.kba-metronic.com/