|
Het allereerste baantje wat je krijgt zul je nooit echt vergeten. Dit is toch een soort mijlpaal in het leven, die je voor altijd bij je zult dragen. Helaas is de eerste bijbaan niet voor iedereen een even goede herinnering. Vooral in supermarktketens ontstaan veel problemen bij jonge medewerkers. deze medewerkers worden soms uitgebuit omdat zij niet tegen de leiding in durven te gaan. Op deze manier bespaart de supermarkt geld op de lonen van het personeel. Wanneer je dit merkt, is het verstandig om de leiding persoonlijk te confronteren. Je moet hierbij voet bij stuk houden, en niet na het eerste beste excuusje al denken dat het wel weer goed komt. Er zijn namelijk hardnekkige vulploegleiders, die de komende twee dagen je uren normaal invullen, waarna zij weer verder gaan met het belazeren van medewerkers. De medewerkers die er voor zorgen dat de winkel gevuld worden, codes gescand worden met een lasermachine, of zorgen voor de etikettering van levensmiddelen worden simpelweg slecht behandeld. Wanneer je merkt dat je bij een werkgever werkzaam bent die je niet respecteert, is het verstandig om afstand te nemen van deze werkgever en zijn winkel. Je kunt dan beter op zoek gaan naar een andere werkgever, en hier bij specifiek te kijken naar een werkgever in een branche die wel waarde hecht aan zijn werknemers. Wanneer jij een baan zoekt voor iets waar je goed in bent, weet je zeker dat de baas jou en je kwaliteiten nodig heeft. Zo heb je een soort garantie waarmee je zeker weet dat je niet slecht behandeld zult worden door de werkgever. Ook zal hij je niet zomaar ontslaan, omdat jouw kwaliteiten er voor zorgen dat hij eerst iemand anders nodig heeft voordat hij jou kan laten gaan, zul je niet van de ene op de andere dag ontslagen worden. |
| https://coding.koenig-bauer.com/nl/ |
Veelgestelde vragen
Hoe herken je uitbuiting in je eerste bijbaan?▼
Uitbuiting komt vaak voor in supermarktketens waar jonge medewerkers slecht worden behandeld en niet tegen de leiding durven in te gaan. Let op onredelijke werkuren, slechte behandeling en gebrek aan respect van je werkgever.
Wat moet je doen als je uitgebuit wordt door je werkgever?▼
Confrronteer de leiding persoonlijk en hou voet bij stuk. Laat je niet afschepen door excuses, want sommige leidinggevenden gaan na enkele dagen gewoon verder met slecht gedrag.
Wanneer is het verstandig om van werkgever te wisselen?▼
Als je merkt dat je werkgever je niet respecteert en slecht behandelt, is het beter om afstand te nemen. Zoek een werkgever in een branche die waarde hecht aan zijn werknemers en hun welzijn.
Hoe voorkom je slechte behandeling in je bijbaan?▼
Kies een baan waarbij je goed in bent en je kwaliteiten waardevol zijn voor de werkgever. Wanneer je voor je vaardigheden nodig bent, zal de werkgever je beter behandelen en niet zomaar ontslaan.
Wat zijn tekenen dat een werkgever je wel respecteert?▼
Een respectvolle werkgever waardeert jouw kwaliteiten, behandelt je goed en zal je niet zomaar ontslaan. Je voelt je gerespecteerd en kunt jezelf blijven zonder angst voor willekeurig ontslag.
